Főoldal
1. oldal
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
6. oldal
|
|
1
(!cimet!)
(!ide szoveget!)
(!ide cimet!)
(!ide szoveget!)
*(!ide cimet!)
(!ide szoveget!)
(!ide cimet!)
(!ide szoveget!)
Székely
Balkán
Balkán. Balkon. A kobakom. Baki. Nem osztom, nem
szorzom, csak elmondom: langyos a közélet. Én nem
vagyok se jól, se rosszul fizetett író. Amikor egy
írásom véletlenül a nyomdába megy, szinte villany
hatol át a vékony emberi bőrömön, hogy végre valaki
mást is lát abban, amit írtam, mint én. Csak írni
kell, csak énekelni, főleg úgy kényelmesen az
irodából, jó távolról megnézni magunknak valami
érdekeset, joghurtosat, ami senkinek sem árt,
legfőképpen annak, aki meg is írja, amit észlel, és
fontosnak találja másokkal is tudatni, mit
látott-hallott. Még a politikai hírek is
kulturálisak, egész művelődéstörténet, de
legalább helytörténeti csoda minden egyes
apróhirdetés, társkereső felhívás: ódákat
zengünk egy-egy elfeledett, de véletlenül ismét
felbukkanó nyelvi fordulathoz, tudatosan műveljük
magunkat. Ha valamit érzünk is hozzá, azt sem
véletlenül, hanem előre megírt recept szerint
tesszük. Vajon milyen identitástudat az, amit minden
nap ráöntenek az emberre? De nem magától, belülről
jövő érzés az alapja, hanem egy ideológiai
felhívás. Ez már nem is ösztönös, ki van ez
számítva, kérem, itt senki sem mozdul a maga feje
szerint. Csak semmi spontaneitás. Juhokká leszünk a
nagy farkastól való félelmünkben, lesz is, mit
csemegéznie, ettől olyan fényes a nikkelezett szőre,
a korifeusaink is ebből építkeznek, mások meg az ő
vizeikkel hajtják az utcasarkon heverő malomkövet.
Ugyancsak mások naphalakra horgásznak, természetesen
napestig, a Veres tóban. Verespatakot már régen
megmérgezték, de legalább sok dollárral. Sokan ki is
álltak a nyájból, falkába verődve üvöltenek a
sötétben. Többek között magyarul tüsszents, mert
különben elnyel a latin tenger, magyarul fésülködj,
mert még idegennek néznek a saját városodban, és
eszedbe juttatják, hogy a 14-es cikkely az
Alkotmányból azt is előírja, milyen nyelven kergesd
el azt a fővárosi kóbor kutyát. Nehogy lelki
(h)idegösszeroppanása legyen, és a négy tappancsa
(Vier Pfoten - én már csak ilyen némettanár vagyok,
ennek semmi köze a kutyavédőkhöz) valamelyikével
beidézzen Hágába, ott, ahol senkinek sincs esze
ágában arra sem gondolni, hogy itt Keleten a
kozmetikát csillagász becsületnek tartja a lakosság
döntő többsége. Rosszul öltözött,
gyengéntáplált - egyesek szerint alultáplált, mások
szerint végéntáplált, mint egy korszerű
rádióantenna - emberek jönnek-mennek az utcán,
elijesztik a jószagú, pirospozsgás nyugati turistát,
aki még naivan megengedi, hogy olykor az utcán is
meglopják. Szörnyülködünk a világítás miatt,
szidjuk az orvosokat, hogy megint kell nekik a pénz.
Tessék csak tíz évecskét eltölteni az életből
arra, hogy fehér köpennyel flangálhasson a szutykos
kórházi folyosó pepitakövezetén. Talán akkor
megérti, az egészségnek nincsen ára, ezért olyan
drága. És ha már a politikusokat említettem: ők
hamar felejtenek. Ez a szakmájuk. Hátha az idén jobban
fognak emlékezni ránk.
Virágnyelven
Csak bánni tudom, hogy a vázába nem oda illő virág
került. Sebtében választott szálak, nagy bőkezűen
odahintett borravaló, időhiány, tolongás, futó
kézcsókok. És íme, másnapra elhervadt a biztosra
vett csoda. Egyszerűen nem értem a tulipánok
(fő)védnökét, melyik szakkönyvből idézte pancser
szavait a nép fogyásáról? Láthatólag túl könnyen
belenyugodott a veszteségbe, és nem képes önmagával
szembenézni, ezért kalkulált rezignációval
magyarázza önnön hibáját. A polgár oly megértő,
mint mindig errefelé, olyan jámbor fajta. Mégis, mit
képzelsz magadról, ó, dicső lovag, (fényes kardod,
szép a lovad), középkori népnek hencegsz-e tán? Ne
mondd, hogy nem tudtad betéve a számokat. A választók
sajna nem tudják, miről beszélgetnek képviselőik a
fővárosban, miután a filmesek kivették kameráikból
a szalagot, és minden újságíró szenzáció után
koslatva szimatol tovább a város poros flaszterén. A
nyilvánosság már régen nem arról szól, amit tudni
akarnak az emberek, hanem amit még eltűr a hatalom
gőgje, amit jónak látnak tudatni velünk. De ez nem
mindig ugyanaz, mint ami szemünk előtt történik.
Ugyanis a kommunista sem vörös már, és a
keresztény-demokrata sem lohol kereszttel a kezében,
hogy meggyőzzön szent igazáról, a függetlenek pedig
mennyi kötélen lógva himbálóznak. Furcsa
értékvesztés közepette a választókat legyőzték
saját politikusaik. A hatalom gyakorlása sokkal
kényelmesebb így, a sokértelműségben, hiszen a
profik tudják csak igazán értékelni azt, hogy semmi
sem egyértelmű. Ahhoz, hogy megértsük, mi is
történik körülöttünk, az ő segítségükre, a
politikusokéra van szükségünk (sok az ügyvéd
közöttük). Elhitetik, az ő harcuk igazából a mi
szerény, becsületes küzdelmünk. ők tudják, mi mit
akarunk, de vajon melyik újságban, tévében közlik
veled, velem, hogy mi a tényleges céljuk a te, az én
szavazatommal? A magyarság ténye már régen nem képes
elég indokkal szolgálni arra, hogy mindenki elmenjen
szavazni (nem választani, az veszélyes dolog).
Nézzünk körül, ahol magyar a polgármester, ott
mindenütt messze jobb-e az életszínvonal, mint ahol
(többségi) politikai doktrínák csapnak össze?
Ugyanis az érdekvédelmi szövetség nem doktrína, nem
szabad akaratból kinyilvánított világnézet, hanem
elemi szükséglet. Ennek kielégítése után a legtöbb
élőlény sürgősen egyéb tevékenység után néz,
hogy életben maradhasson. Lassan, de biztosan korgó
gyomorral marad, aki ebből akar jóllakni, mint ahogy
még nagyobb hiba lesz valakit pusztán azért
megválasztani, mert ismerős csengésű a neve. Ma
inkább a hozzáértés, a tudás, semmint az üres
körmondatok jelentik a legfőbb szükségleteket.
Sajnálom, de nem tudok egyetérteni dr. Ágoston
Alberttel sem, retorikájából figyelmetlenül csak
leheletnyi gyűlöletre és naív anyáskodásra futja:
"Ezáltal bizonyítsa ki-ki, hogy nem
érdekhajhász, hanem a nemzete igaz, becsületes
politikusa." Íme a politika első megnyilatkozó
áldozat. Először is a nemzet odaát van, és már az
is döglődik. Látszik, hogy nem olvassa elég gyakran a
friss magyarországi lapokat. Másodszor pedig már
régen nem nemzeti alapokon ficánkol a politika, hanem
univerzálisan beállított finomka mosolyba csomagolva
röhög a háta mögött. Marosvásárhely pedig már
régen nem a 40.000 magyar városa, ahogy az lelkébe
vésve él, s amely a Petróleumgyártól az
Izrael-sarokig terjed, szerves része annak már a
"curájos" Tudor negyed, de még a
"mánélés" Katanga-Meggyesfalva is. Ezt nem
tőle kéri majd számon a történelem. Az utódok
viszont számon kérik majd a (jóhiszemű) vidéki
magyarkodást, a kisstílű politizálást, a
kitekintésre való igény hiányát, a múltba való
menekülés vágyát. 160 ezernyi piciny privát érdek
formát keres a megvalósulásra. A siker ezúttal is
azé volt, aki jobban tudta, mire van szüksége most a
közösségnek: kenyérre, és sok cirkuszra. Vagy tán
nem szeretnek önfeledten szórakozni?
Hálapénzek
A nyugta és elismervények nélkül
átvett, kicsalt pénzösszegek sora, mennyisége mintha
sűrűsödött volna, egy-egy társadalmi réteg
valóságos szokást alakított ki ebből, nyomást
gyakorolva a hozzájuk fordulni kénytelen emberekre.
Ezek közül egyik a borítékba rejtett hálapénz.
Általában a kenő-/hálpénz maffia jellegű
tevékenységgel hozható kapcsolatba, amikor két fél
az erősebb nyomására egymás számára kölcsönösen
előnyös alkura jut. Ebben a viszonylatban a pénzt adó
fél olyan pozícióba kerül, ami a legtöbbször nem
illetné meg. Mindezek ellenére, az egészség
mindenkinek kijár. Ennek megőrzése viszont nem csupán
az orvosokon múlik. A pénz az ókori közmondást
követi és ez lesz belőle: Ha rövid a karod, toldd meg
egy borítékkal. Természetesen nem mindegy, ki adja azt
a borítékot, és hogyan. Ennek is megvan a maga
művészete, amit csak a gyakorlatból tanulhat meg az
ember. Magyarországon kevéssel szilveszter előtt
újabb orvosbotrány robbant ki: egy kétségbeesett
páciens az Interneten (www.halapenz.hu) nyilvánosságra
hozta, mennyit követelt tőle a kezelőorvosa a
szükséges beavatkozásért. Az olvasót egyrészt a
mesés összegek, az orvosok ellentmondásos
megítélése és a jelenség megerősödése
nyugtalaníthatják. A téma körüli titkolódzás csak
a profit mértékét körvonalazza. A sértett orvos pert
szándékszik indítani a betege ellen, talán azért,
hogy a további feljelentőket is elriassza. Furcsa
módon, a statisztikák azt mutatják, hogy nálunk a
leginkább lefizethető emberek az orvosok, tanárok,
forgalmi rendőrök és a vasúti ellenőrök. Az
ellenőrök a gyakran utazókat, a rendőrök a túl
gyors és ittas vezetőket, az orvosok meg mindenkit
kedvelnek, aki rájuk szorul. Orvos barátom, tanár
kollégám így válaszol: ez így nem korrekt, mert mi
nem lefizethetők vagyunk, hanem alig fizetett szolgái a
társadalomnak. Csak a hivatásunkat szeretnénk
elismertetni. A forgalmi rendőr, meg a vasúti ellenőr,
az más. Ők nem képesek a summából a szállítás
minőségén javítani, figyelmesebben hajtani, a vonatot
pontos időben a célba juttatni. Mi legalább a
szakmánk gyakorlásához szükséges könyveket,
folyóiratokat kín-keservesen megvesszük,
konferenciákon veszünk részt, és ezek, ha tetszik, ha
nem, mindenképpen kedvezően érintik azokat, akik
pénzt adtak ki az egészségükre, tudásvágyukra. Az
orvosnak szánt boríték nem fogja aláásni a
nemzetgazdaságot, és a közegészség sem fog idegenek
zsebébe vándorolni. A magánóra díja is valóban
szorgalmasabbá tette a nebulókat. Hogy Romániában
mennyit költhet egy orvos tanulásra, nos ez ugyancsak
kiderülne egy olyan Internetes oldalból, ahol a betegek
rosszindulat és bűnbánat nélkül közzétennék,
mennyivel támogatják névtelenül az orvostudományt.
Ugyanakkor megkönnyítené a betegek tájékozódását
is, hogy ki, hol, mennyiért hajlandó fából
vaskarikát formálni. Természetesen, arról nem szólt
egyikük sem, hogy ez az állapot hosszú távon nem
vezet jóra: differenciált lesz a betegkezelés, de még
a tanítás is. Aki a társadalom alacsony szintjén
látta meg a napvilágot, aligha lesz képes
adottságaihoz mérten magasabbra emelkedni, mert nem
részesül abban, amire ehhez szüksége van. A
betegbiztosító ház pedig milliókat halmoz fel
azáltal, hogy késlekedve fizeti ki a gyógyszerárakat,
a háziorvosok pénzét, a kórházak tartozásait, a
medikusok szakmai képzéséről meg ne is álmodjunk. Az
magánügy. Egy biztos: az egészség és a tudás
hatalom. Ezért ha valaki még nem szerzett gyakorlatot a
boríték villámgyors odacsusszantásában, ezután se
tegye, mert még bosszúból visszakapja a nagydioptriás
vakbelét és mehet a szemészhez protézisért. De
előbb érdeklődjön...
Szétszaggatott
falvak
A világháborúk és az egyéb, politikai műtétekkel
együtt járó világrendezések sebei még ma is
elevenek Európának a keletibb részeiben. Egyik ilyen
példája a szlovák-ukrán (nyelv)határon fekvő
Szelmenc (Velke Slemence ill. Solontsi, ungvári járás)
nevű falucska. Néhány lélek kivételével magyar
embereknek ad otthont ez az 1.100-as nagyságrendű
felvidéki település. 1920-ban a Monarchia
feloszlásával a falu Csehszlovákia részévé válik,
1938-tól ismét magyar terület. A 2. Világháború
után a települést kettéosztják: a határvonalat
ésszerűtlenül, a falu főutcáján húzták meg, úgy,
hogy egy a vonal útjában álló parasztházat azonmód
fel is robbantottak. A falu temetője a csehszlovák (ma
szlovák) félnél maradt, a katolikus templom azonban a
vonalon túl rekedt, orosz-ukrán földön. Egy ideig
még engedték a katonák, hogy a falubeliek úgymond
rendezzék a vagyoni helyzetüket, azonban 1945-ben a
közlekedés a két falurész között hirtelen végleg
megszűnt. Vasárnaponként a kerítés két oldalán,
középen a muszka határvadász, összegyűlt a falu
apraja-nagyja, egymással beszélgetni, az
élőkről-megholtakról érdeklődni. A drótkerítést
nem sokkal azután deszkapalánkkal helyettesítették,
így még átlátni sem lehetett egyik oldalról a
másikra. A rendszerváltás óta semmi sem változott. A
falu szlovák-magyarjainak csekély 650 km-t kell ma
megtenniük a pozsonyi ukrán konzulátusig és vissza,
hogy a szükséges vízummal a zsebükben a falu
katolikus templomába bemehessenek. Az ukrán oldalon
lakó szelmenciek sokkal szegényebbek, ők ritkábban
látogatnak odaát, a másik utcába. Az országban
uralkodó gazdasági problémák itt különösen
megmutatkoznak, mivel jobbára elöregedett, kevésbé
munkaképes emberek maradtak a falu ukrán részében. A
helyzet groteszk jellegére figyelmeztet az a
félbevágott székelykapu, amelyet a szlovák oldalon
állítottak fel nemrég a falubeliek, és amely arra
vár, hogy a hiányzó szárnyat az ukrán részen
hozzáillesszék valamikor. A lármafát tartó magyar
újságíró alakja lassan eltávozhat. Sajátos
patetikus-poétikus hangját a (poszt)modern sajtó
lépten-nyomon irtja, taszítja. Nem kell már a
riasztás, riogatás senkinek: a történelmi múlt
emléke többször is kompromittálódott az elmúlt 50
évben. Azt is rebesgetik, a nemzet nevében megszólaló
profetikus egyéniségek kora lejárt. Egyesek hamisan
emlékeznek vissza, mások ugyancsak pontatlanul, és
harmadikok pedig nem jegyeztek meg semmit.
Történészek, vájt fülű gyűjtők sok ezer oldal
drága papírt teleírtak, feljegyeztek minden hasznosnak
vélt apróságot, nagy események hajlott hátú tanúit
bírták szóra, kiszemelgetve ezek beszédeiből
mindenféle sajátos meglátást, élményt, és nem
feltétlenül rosszhiszeműen. És mégsem tudtak a soron
következő krízisekre megfelelő kenőcsöt lelni, az
emlékezések törvényszerűségeiből segítő
ráolvasást kibökni. Mire való hát a történelemre
való görcsös odafigyelés, ha a káosz nevű elem
újra és újra felrúgja az egyenletet? Információkra,
hasznosítható, a jelent megalapozó, a jövőt
elősegítő gondolatokra van szüksége a türelmetlen
metrózó-buszozó nagyvárosinak, nincs már ereje a
múltat rendezni, rendszerezni - ki tudja, talán ott a
fészerben néhány kacatra bukkan, amitől megáll a
busz, és nem jut el a munkahelyig? Az vagyok-e, aki
voltam, vagy talán inkább, aki vagyok most, és amivé
szeretnék válni. Eggyé.
Szoborháló
Egy korábbi jegyzetemben arról faggattam tollamat, kié
a történelem és kinek van joga rendelkezni felette.
Csak a műfaj kedvéért, no meg a naiv magyarságomból
származó gyakori borúlátás elkendőzése végett,
pusztán egy görbe kérdőjelbe rejtettem gondolataimat
aradi Tizenhármunk, a szabadság sorsának
rendezéséről. Nem először és nem is utoljára akad
fenn a politika hálóján a magyar kérdés egy-egy
halacskája. A hálónak halacska, nekem, nekünk azonban
súlyos veszteséget jelent az "állomány"
minden egyes tagjának rendellenes hiányzása,
távolléte. Nem hiszem, hogy most azon kellene
elmélkedni, ki hibás azért, hogy nem kellő és
kötelező körültekintéssel, hanem (balkáni,
politikusi) becsszóra hivatkozva biztatott minden magyar
újságban, rádióban és televízióban, meglesz a
szobor októberre. Mert amikor nálunk valamit nem
akarnak Bukarestben, akkor előbb bölcsen hallgatnak a
dologról, aztán csendesen tiltakoznak, majd
bizottságot alakítanak, és hónapokig, akár évekig
is eltart, amíg egyezségre jutnak, mint a
marosvásárhelyi Bolyai Gimnázium estében. Nem tudom,
hogy van-e mit, min tárgyalni ebben a helyzetben.
Valószínűleg fájdalmas választásra készítenek fel
(és nem hinném, hogy honi magyar vezéreink szerint,
váratlanul) az elodázás elfogadására. Hogy aztán
valahol egy elhagyott, lehetőleg bozótlakók és
szipózó vademberek által látogatott városszéli
kertbe száműzzék a műalkotást a többi elfekvő
emlékkel együtt, immár örökre, jó távol minden
civilizált helytől és rendőrszemtől (hadd legyen
esélye az emberi bunkóságnak ott, ahol a történelem
nem bírt pusztítani), vagy pedig vissza oda, ahol eddig
is pihent: feledésre ítélve, kegyetlen falak között
(de a Gondviselés kezében). Nem tudom, hogy mímelt
habozásával hány megriadt többségi nemzetőrt képes
a miniszterelnök megnyugtatni, és hogy ilyen csellel
kell neki toborozni a szavazatokat a jövő évi
választásokra, csak azt látom, hogy a "nagy"
megbékélést nem szoborpark létesítésével kell
beindítani. Egy szobor nem képezheti politikai alku
tárgyát, sőt két állam közti viszony megromlását
sem lehet ennek a szobornak a nyakába varrni. És ami
legalább ilyen súlyos: a közösség akaratát semmibe
véve, basáskodva messziről parancsolgatni.
A
szöveg hatalma
A jelenkori irodalom útkereső fejlődése ezt is
magával hozta: a szép, érzékletes költői képek
lassan bekerülnek a szemétládába. A fiatal olvasókat
inkább a közvetlen, egyenes, brutális-brutkó beszéd
érdekli, és ennek következtében a kiadók is
előszeretettel nyomják finom fehér lapokra az új,
agresszív sorokat. Az átszellemült, hosszú mondatok,
lelket olvasztó felhívások immár a múltéi. Itt
inkább tetszőleges tartalommal megtölthető
parancsszavak, sehova sem mutató kezek, ideges ujjak
hadonásznak a semmibe. A világ nem egysíkú, ezért
nem is irányítanak sehova, legfennebb csak élményt
akarnak szerezni-okozni. De ez nem minden, már maga a
szerző is meghalt, mivel a posztmodern után a szellem
nagyjai is bekerültek a történelem nagy múzeumába, a
jelenkor elegáns szemétládájába, ahonnan
alkalmanként szépen előhúzhatjuk őket és egy seperc
törülgetéssel meglebbenthetjük alakjaikat a nemzet
fiai előtt, majd ugyanúgy visszahelyezzük őket oda,
finoman, de határozottan. Higgyék el, olyan ez, mint a
romlott orvosság, amelyiken még csillog ugyan a
cukormáz, de belül, ott, ahol a lényeg hever, ott már
nem hatnak az összetevők, esetleg visszás eredményt
hoznak (mondjuk, kinő tőle a fejünkön egy piros
kakastaréj). Igen, a szerzőt lassan elbúcsúztatjuk,
az értelmiségi embert névtelenségbe burkoló,
élettelen orvosságként ható, önmagát át nem
gondoló, öntörvényű, felelősségre, párharcra ki
nem hívható instanciává változtatja a piac, a
politika, mit tudom én, ki, valaki, akárki. Senki. A
pirula ugye magától megy be a gyomorba. És mindez a
politikában is: a belügyis minisztériumi levél az
aradi szoborról nem a szerzőé, hanem egy ismeretlen
eredetű (valószínűleg a Mars bolygóról jött)
szövegé, amely önmagától születve, szerkesztve,
nyomtatva továbbgomolyog az üresen tátongó fejekbe,
ki tudja, milyen hatást keltve. Egy biztos, hatása van,
lesz. De milyen kétségbeejtő, hogy mondanivaló
hiányában testhezálló kereteket hajítanak oda a
népnek (cirkusz és kenyér mindig kellett) és azt
mindenki a maga módján gyúrja át, teszi-veszi, és
jobb esetben azt hiszi, hogy amit éppen művel, az
senkinek sem árt, az puszta művészet, alkotó
elméjének Kolumbusz-tojása. Holott az élet nem
csupán irodalom (olykor az is). A nehéz szóval
kibernetikus, könnyedén magyarul számítógép által
megtervezett, virtuálisan érzéketlen ember korszaka
talán még nem jött el, és én ezt nem is akarom, még
akkor sem, ha ezt senki sem veszi komolyan, még ha a
szerzőt mint fogalmat a türelmetlen olvasó már
régóta kinyírta is, akkor sem.
Return to top.
|