Főoldal
1. oldal
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
6. oldal
| |
3
!
!
Végállomás
Júniusban egy kora reggel a harmadik emeleti albérlet
konyhájában nagy zajjal csapódott be a hűtőszekrény
ajtaja, még az ablaküvegek is megrezegtek. A szoba
falához támasztott, félig kész tanulmányfestmény a
Noé bárkájáról alig láthatóan megmozdult. A
vászon szabályosan kifeszítve simult a kerethez, akár
a membrán a dob hengerén. A roggyant hűtőből
előkerült egy sajtos szendvics, gondosan becsomagolva,
ahogy azt csak finom női kezek tudják hajtogatni.
Ugyanazok a női kezek kenyeret szeltek, téliszalámit
vágtak és odatették a teavizet a kályhára főni. A
kékesvörös gázláng magasra szökött a gyufától.
Hangtalan női lábak mentek be az átjárószobába, a
matrac fölé hajoltak és piros ajkak selymes
érintéssel ébresztgettek valakit. - Egy óra múlva
megy a buszod és te még mindig alszol. Mindig is
aludtál, ha fontos dolgoknak kellett nekivágnod. Még
ezt is végigalszod. Gyere, főztem neked finom teát és
a kedvenc szalámidat tettem a kenyér közé. Gyere
már, ne kínozz annyit. A matrac lustán megmozdult, a
paplan alól előbb kinyúlt egy láb, majd egy másik,
aztán egy kar, ami röviddel azután eltűnt a
hullámzó takaró alatt, vágül előbukkant egy
rövidre nyírt fej, pislogó szemek. - Hány óra van? -
Hatóra is elmúlt már. - Add, kérlek, a szemüvegem,
nem látom a számlapot, hány óra van pontosan. Úgy
nincs kedvem ma elmenni, nem lehetne ezt az egész dolgot
máskorra halasztani? - Nem, most kell, gyere gyorsan,
reggel van, de máris kifárasztottál és ma még sok
dolgom van az irodában, amíg te utazol és az ablakon
át bámulsz kifelé, addig nekem rengeteg dolgot kell
elintéznem. - Aludjunk még egy kicsit, olyan erőtlen
vagyok, nem bírok felkelni, és még olyan sok idő van
az indulásig. Villamossal alig öt perc alatt
odaérhetünk a megállóba. Ha szerencséje van az
embernek, még stoppal is elmehet, és nem kell azt a sok
pénzt sem kiadni. Aztán a fej magához rántotta a
lábakat, majd a kezeket is, és a szervezet lassú
mozgásba kezdett, akár a szélmalom behemót
lapátkerekei az enyhe szélben. Mindketten lassan
felöltöztek, ünnepélyesen, a legtisztább ruhát
vették magukra, gondosan megfésülködtek, a cipőket
is kitisztították. Egymás után mentek a fürdőbe,
sorban. Mintha valamiféle ünnepre készülődnének.
Mint az Úrvacsoraosztáshoz, megilletődve, lehajtott
fejjel. - Meglátod, hamar odaérünk és sokat fogunk
várni - tette hozzá a férfihang, majd lassan bezárta
az ajtót. A kulcsot hosszasan méregette, aztán remegve
zsebébe rejtette (talán szükség lehet még rá) és
egymás karjába kapaszkodva némán leballagtak a
lépcsőház sötétjében az utcára. Kint a fák
vakító fényes leveleikkel nevettek a reggeli
forróságra és szédítő illatot terjesztettek a
levegőben. Amazok ketten pedig csak mennek, némán
ingatják karjukat a törzsük mellett. Már nem
kapaszkodnak egymásba. Két ember észrevétlenül halad
a reggeli sietős tömegben. És mégis, mintha senki
más nem járna az utcán, a szemek beszűkülnek, az agy
kitágul. Az úton a sínek mellett haladva idegenekké
válnak. Egymás mellett mennek, hallgatnak, a csend
élesedik, egyre kínzóbb. Elhalad egy sárga villamos,
csilingel, ugyanúgy, mint sok-sok évvel ezelőtt,
amikor először röppentek be ebbe a világba, a Madár
utcába. Most mintha öreg, fáradt madár szárnyán
suhannának a város szélére. Végállomás. A
villamossínek hosszú ívben fordulnak vissza
önmagukba, a kerekek itt fültépően nyikorognak:
sírnak. A sárga óriásról mindenki sorra leszáll,
majd az nyitott ajtókkal továbbgördül a körpályán
és visszatér a megállóba, a másik irányba mutató
sínpárra. A várakozók egymás után felszállnak, az
ajtók bezárulnak, a szerelvény nekilendül, majd
csendesen elhajt. Az állomás kiürül. Arrébb néhény
taxis ül unottan kopott járgányában, arcukra
terített újsággal félálomban várják az utasokat. -
Egy darabig még várok, aztán elmegyek - szólt a női
hang - sok dolgom van ma. Úgy telnek a percek, mint az
órák. A női kéz sós kekszet lop a férfi zsebébe. -
A körtelevet a zsákba tettem - mondja elfojtottan, és
szenvedélyesen a szemébe néz, keresi a tekintetét. -
Minek az, kedves. Ettől csak szomjasabb leszek. Arca
fáradtan megrándul. - Előbb megeszed a szendvicset,
és ha unod magad a buszon, azt is elrágcsálod. Aztán
a nő elmegy lassan, alakja egyre kisebb,
meggyötörtebb, háta előrehajlik, szinte felbukik,
olyan erőtlen. És mégis, szeme könyörtelenül előre
néz. Hirtelen megfordul, megáll, kis barna szemeivel
bánatosan néz, kezét lassan felemeli, félénken
integet. Szoknyája feszesen simul formás testére.
Szégyenlősen áll, kezei elöl összekulcsolva, a
sarkok mereven összezárva. Lábán az ünnepi szandál,
szépen kifényesítve, arcán enyhe smink. Teherautók
jönnek, eltakarják, egy pillannatra nem lászik, majd
ismét felbukkan, remegő szürke porfelhőben. A sarkon
befordulva, eltűnik egy ismerős idegen.
Eltelt a 4. év is, hogy egyáltalán nem láttalak. Ezen a vasárnap reggelen Kisadorjánban vagyok egy házban, ahol nagyon szép a kilátás, teljes csend honol, és az ember erőteljesen, vagy puhán akár, meghallja a saját lelke rezzenését is, amire a városi hajszában nincs mindig lehetősége, de itt démoni tisztasággal bámul rá minden vissza, akár az élet utáni számonkéréskor.
Elolvastam azt a novellát, amit neked írtam, a Végállomást. Az eleje nem tetszett, mivel olyan bénának tűnt, erőltetett és vontatott volt. Torzók mozgása, torzóban maradt kéz vonásai. Időnként azt hiszem magamról, tudok írni, de ilyenkor születnek a leggyengébb írások, amikor az ember kegyelem nélkül fog neki gondolatait papírra vetni, mert bízik önmagában, és a vélt belső indíttatásait próbálja formába önteni. Talán ennek a folyamatnak fordítva kellene történnie, a belső hangoknak kellene kipréselniük a gondolatok minden egyes betűjét, a tollat irányítaniuk, ez itt nem találgatás, próbálgatás, hanem alázatos végrehajtás. Aztán többnyire nem sikerül az írás, csalódottan kell kivágni a gépből minden egyes sort.
Mi a fene, az ember a saját múltját sem képes feldolgozni, felidézni, mozgásba hozni. Miért nem tud még most sem mindent tisztán látni, az összefüggéseket pontosan felrajzolni, a dolgokat a helyükre tenni. Még mindig sok részlet hiányzik, az egymástól távol töltött idő, telefonhívásokkal kitömött fogszuvas napok, hetek, végtelennek tűnő vonatos zötykölődések alatt történtek, a külföldön egymás nélkül átélt események, csalódások, kényszerűen eltitkolt gyötrelmek.
Ezek nélkül nem lehet teljes a kép, elnagyolt körvonalakat bámul az ember, és úgy tesz, mint a megrendelő, aki egy elrontott műtárgyat mustrál, és elégedetlen, mert nem azt látja, amire számított. És hogy minden múltbeli dolgon rágódni felesleges, ám legyen, mégis az ember folyton eljátssza élete színdarabjait, újra és újra felfedez bennük apró jeleneteket, amelyek, akár történelmi távlatból is, értelmet adnak egykori kétségeinek, talányainak. Többször is nekifogtam írni veled kapcsolatban, de mindannyiszor elbátortalanodtam, mivel attól tartottam, hogyha írok, azt el is küldöm neked, és talán felháborít, amit viszont nem akarok, nehogy elrontsak egy világot, amelyhez ma már talán semmi közöm sincsen. Így aztán csak fogalmazódott, halmozódott a sok gondolat, ötlet, és nem lett az egészből semmi. Ilyenkor a semmi lehet jobb a valaminél, de csak a pozitív gondolkodásmód kedvéért.
A novella vége letaglózott, mivel segített felidézni azt a feszült napot, amikor elváltunk egymástól. Azon a reggelen, amikor a vállamra rajzoltál egy kis szörnyet, mellém bújtál és lefotóztál mindkettőnket. Az a fájdalmas vonakodás, ahogy egy halottat mosnak, csendben, tiszteletteljesen, összetörten, de tudatosan: ez az utolsó mosás. Minden egyes mozdulat kimért, ünnepélyes, és gyötrelmes. Egy lelkétől megvált test gondozása, a mozdulatokban megőrzött, a kihűlt élőhöz kötődő szeretet apró jelei. Valóságos rituálé. Öntudatlan felkészülés egy következő életre, kapcsolatra.
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/ro/trams/Timisoara/misc/pix.html
Ugrás az elejére.
|